måndag 23 januari 2012

Krunegård är tillbaka!

Markus Krunegård.

Kanske min absoluta favoritartist därute, åtminstone är han en av de bästa när det gäller smarta texter är relaterbara och som känns långt in.

År 2008 kom han med sitt briljanta debutalbum som soloartist, Markusevangeliet, med fantastiska låtar som Ibland gör man rätt, ibland gör man fel, Den som dör får se och den självklara Jag är en vampyr(förknippa den för i helvete inte med Twilight-serien..).
Året därpå släppte han två nya album samma datum, nämligen Prinsen av Peking och Lev som en gris, dö som en hund. Fastän han släppte två album samtidigt så lyckades båda två leverera massor av härliga låtar.

Ett favoritcitat från låten Lev som en gris, dö som en hund är:

Andra behöver sova en natt, för oss räcker det lätt med en kvart.
Andra behöver fylla på igen, vi kör på som om inget har hänt.

På något sätt relaterar jag till den textraden på något vis...

Förra året gjorde Markus en liten sidogrej, nämligen bandprojektet Serenades tillsammans med Adam Olenius från Shout Out Louds(som jag tidigare nämnt på min blogg). Serenades gjorde en fantastisk platta enligt mig, men det kändes inte riktigt som det rätta. Jag började sakna den riktige Krunegård, han med de sköna svenska texterna som betyder något. När han höll på med Serenades som mest så trodde jag att det var slut på Krunegårdsolot, men jag hade fel.

Häromdan släppte han den nya låten Everybody Hurts som jag de senaste månaderna har sett fram emot riktigt mycket, och jag är inte besviken. Låten blandar influenser från Serenades, soloprojektet och känns även lite Laakso(Markus tidigare band).


Spotifylänk: http://open.spotify.com/track/1TuNtgEfmtOrbsEpScR831

28/3 släpper han sitt nya album Mänsklig Värme som jag hoppas kommer bli ännu bättre än de tidigare albumen. Ser verkligen fram emot albumet och ser nästan ännu mer fram emot när jag ska se honom live 29/3 i Stockholm.

Jag lärde mig att änglar bara finns i snö


Inga kommentarer: